Skolestart

3. september 2011 § 4 kommentarer

På torsdag var da altså den første skoledagen min. Jeg går på Ècole Secondaire La Camaradiere, i klasse 5G (Go G-klassen, men det er ikke helt ordentlige klasser, siden vi forskjellige folk i hver klasse)

Uansett, Den første dagen møtte jeg opp på skolen, veldig spent og litt nervøs. Jeg visste ikke helt hva som ventet meg. Den første timen hadde jeg ikke skole, istedet fikk jeg alle bøkene mine, timeplanen, skap, og en omvisning rundt i skolen. Så kom andre time, og mitt første fag 100% på fransk.. vi hadde religion og etikk. Jeg ble fulgt til timen av en hjelpelærer, hun introduserte meg for læreren, og sa at jeg var norsk, og ikke snakket så mye fransk.  Så sa han det til klassen. Og sa at utveksling var en utmerket måte å oppdage verden på, siden det var det vi snakket om den timen.. ambisjoner og drømmer og verden (tror jeg). Det gikk helt greit, klarte å følge sånn ok med, men etter den  timen var det storefri, og siden jeg ikke hade snakket med noen enda, var jeg litt sånn ehh.. hva skal jeg gjøre nå.

Jeg ringte hjem til Norge, så jeg skulle ha noe å gjøre, og gikk på do et par ganger. Jeg turte liksom ikke bare gå bort til noen, men da jeg sto ved skapet mitt, så snakket de i skapet ved siden av meg, og sa hei, og jeg forklarte at jeg var norsk og sånn, og de synes det var kult. Så sto jeg litt og snakket med dem (eller de snakket masse fransk, og jeg hørte mest på og prøvde å forstå, litt kleint) og så var det neste time.

Resten av dagen var litt sånn småklein, hilste på litt folk, men ikke så mye mer. Det var ikke superille, men ikke sånn jeg vil ha det for resten av året for å si det sånn.

Men selvom den første dagen var litt nedtur, så gjør det ikke noe, for andre dagen var SUPERBRA i forhold. Jeg snakket masse fransk (prøvde så godt jeg kunne hvertfall), hjalp sidemannen med engelskleksene (Lol, her er jeg visst supergod i engelsk, det er litt gøy. Det var til og med en som spurte MEG om jeg kunne oversette et ord på engelsk til fransk. heldigvis var det et ord jeg kunne :P) og hadde création web, det var dritgøy, love it fordi læreren var kul. Og alt gikk generelt mye bedre!

Har fri på mandag. Det er ganske fett

Og jeg var på Cirque du Soleil på torsdag.

This slideshow requires JavaScript.

§ 4 Responses to Skolestart

Legg igjen en kommentar

What’s this?

You are currently reading Skolestart at Québec, Canada 2011-2012.

meta

